Friday, August 20, 2010

Semangat Kemerdekaan

Peace be upon to you,Salam Merdeka, salam 1 Malaysia...

Currently, we are now in one of the historical month as it means a lot to all Malaysian... The independence day.... without independent, free from any colonizers, we all are not able to achieve what we have right now... peace, freedom, harmony and a lot more advantages.. And of course it was a great workload from our ancestors who strive their life in order to defend their beloved countries.. So as the younger generation, what we need to do right now is to keep our supremacy on our land, don't let the past events happened again as the outsiders were looking forward to intervene in our business... The main important thing is to keep the harmony life among all races in Malaysia without ruling out out country's constitution.... About this year theme, it is all about unity among races in Malaysia and also the transformation that we are going to make in order to make Malaysia the perfect and peaceful place to stay.. Nothing much I want to say because 1@malaysia advertisements are everywhere..

Mod Bahasa Melayu

Pada masa kini, apa yang boleh kita lihat semangat cinta akan negara amatlah rendah dalam kalangan masyarakat tak kiralah apa-apa bangsa sekalipun. Contoh yang mudah ialah aktiviti mengibarkan bendera terutama pada bulan kemerdekaan ini. Boleh dikira dengan jari beberapa sahaja kenderaan, rumah yang mengibarkan bendera Malaysia. Kalau ada pun, mungkin mereka ketua masyarakat ataupun mendapat bendera percuma di lebuh raya dan di sekolah-sekolah kebangsaa.. Berbalik kepada beberapa tahun yang lepas, dari awal tahun 2000 hingga beberapa tahun sebelum 2010.. semangat kemerdekaan tu adalah juga, maksudnya di sini sambutannya agak meriah.. Mungkin hari kemerdekaan jatuh pada bulan puasa... jadi ramai dalam kalangan kita yang menumpukan sepenuh perhatian kepada ibadah semata-mata dan mungkin juga tidak.. dalam agama kita menekankan perihal perkara semangat cinta akan tanah air.. Mungkin juga selepas Mac 2008, semangat kita jatuh luluh.... ataupun kita semua sudah lupa akan jasa pejuang negara dan menganggap bahawa tiada kemungkinan negara kita akan dijajah semula ... fikir-fikirkan lah...

Maybe I'm so passionate about my country as I'll be leaving soon.. 3/4 sep...



Slogan Hari Kemerderkaan Ke-53
Satu Malaysia Menjana Transformasi

2 comments:

  1. patriotik tak semestinya mengibarkan bendera, tapi menjadi berusaha menjadi permata negara untuk menyumbangkan khidmat pada negara.

    ReplyDelete
  2. Satu rumah atau premis satu bendera pun dah cukup, mmg smgt patriotik tak semestinya mengibarkan bendera. Tetapi ia dah cukup menjadi satu simbolik yg jelas, nyata dan terang menunjukkan kita sedang menyambut atau meraikan Hari Kebangsaan.

    Jika begitu komen norain ishak, maka cuba anda tidak memakai pakaian kebangsaan spt baju kurung atau kebaya pada Raya Pertama nanti...kerana raya tidak semestinya mengenakan baju kurung atau kebaya sbb negara lain spt Afganistan, Pakistan mahupun Turkistan juga merayakan perayaan yang sama tnpa baju kurung dan kebaya...

    ReplyDelete