Sunday, January 9, 2011

Do you have any change?

Salam

Kat mane2 di dunia ni, mesti ade peminta sedekah.. tak kisah la bandar Toronto ke Kl ke mana2 la.. jadi kat sni saje nak share kerenah atau habit orang peminta sedekah kat sini yang kebanyakkannya ialah homeless.. ataupun orang yang takde rumah... duk tepi mane2 je.. Jadi nak share gak la kelakukan, mereka ni... so perkataan yang selalu keluar daripada mulut deme ni ialah.. awak ade duit syiling tak... atau pun dalam bi nye do you have any change.. so menyampah jugak melihat mereka ni yang macam tak tau nak buat kerje ape2..

Pada awal2 memang cuak gak, pakaian serabai, badan besar gak.. cakap nak mencarut je kerjenye.. nasibla aku tak pernah mengalami atau melihat mereka ni meragut ke ataupun buat kesalahan jenayah yang berat... itu antara kebaikan homeless kat sni.. pastu mereka ni takkan merayu sampai ke hujung mane pon kalau orang tu tak nak bagi duit.. if the man say no, then the homeless will go away..no begging..

Aku ade kisah la pasal kawan aku ni mase mula2 sampai toronto la termasuk aku sekali, kan homeless tu cakap do you have any change?.... so aku ngan kawan aku ni ingatkan die nak tukar duit kecik, sebab die ade duit besar ke camtu ... nak beli benda ape2... taktau itu ayat orang minta sedekah... jadinye kawan aku tu cakap I don't have any change, I only have debit card with me, so I cannot help you.. haha.. so homeless tu pon pelik asal tetibe orang nak minta sedekah mereka cakap pasal kad debit lak..

Tula.. post boring yang aku nak share..


2 comments: